2010. október 27., szerda

Vasa múzeum Stockholmban

Pár napja egy újdonsült ismerősöm unszolására elmentem vele a Vasa múzeumba.
Fogalmam sem volt, hogy mi ez, azt hittem, hogy valami vázamúzeum :)
Elég hülye vagyok, persze, de hát ez van.

Aztán hamar kiderült, hogy vázák nem vannak benne, ellenben egy hatalmas majdnem 400 éve épített hadihajó!!!

Teljesen ledöbbentem, mert elképesztő jó állapotban van (és állítólag nem rekonstrukció, hanem az eredeti).

Itt egy pár kép!



http://vasamuseet.se/en/

Magyarul is van némi info az oldalon!!!

http://vasamuseet.se/sv/Sprak/Magyar/

Innen kiollózva egy-két érdekesség:


"A Vasá-t Stockholmban, a messze földön híres holland hajóépíto mester, Henrik Hybertsson vezetésével építették. A mestert munkájában hajóácsok, szobrászok, vitorlakészíto mesterek, kovácsok, festok és üvegesek hada segítette. A Vasa nem kevesebb, mint négyszáz ember keze munkáját viseli magán.
A hajót II. Gusztáv Adolf, svéd király parancsára építették. A vitorlás két év alatt készült el. A háromárbocos hajón tíz vitorla kapott helyet. Magassága az árboctalptól számítva 52 méter, hossza 69 méter volt. Súlya elérte az 1 200 tonnát.
Elkészültekkor a világ legimpozánsabb, legerosebb hadihajói közé tartozott."


Hát tényleg impozáns!!!
"A TRAGÉDIA OKA
A mai fejlett tervezési eljárásoknak köszönhetoen nagy pontossággal meghatározható a hajó viselkedése, a hajó vízialkalmasságát részletes tervezési munkálatok szavatolják. A 17. században viszont már korábban bevált méretezési eljárások szerint dolgoztak. Korabeli források szerint a Vasa terveit az építési munkálatok megkezdése után módosították.
A király a szokásosnál nagyobb számú ágyút kívánt volna a fedélzeten elhelyezni. Ennek eredményeképpen a hajótest eredeti méretezése nem felelt meg az elvárásoknak. A hajó vízvonal feletti része így jóval magasabb lett, mivel két zárt ágyúfedélzettel építették meg. A hajó alját nagyméretu, nehéz kövekkel töltötték fel, amelyek az építok elgondolása szerint a hajótestet egyensúlyban tartották volna. Azonban sajnos az átalakítások miatt a Vasa túlságosan fejnehéz lett, a 120 tonnás ballaszt nem volt elegendo a hajó egyensúlyban tartására."


(Na, tipikus. A szoftveriparban is mindig így mennek a dolgok! a "Vasa-effektus", he-he. Annyi a különbség hogy ott nem mindig látszik ilyen drámaian az időközben változó célpont miatti kapkodás eredménye... )





"A SZOBROK

A hajótesttel együtt több, mint 14 000 fatárgyat hoztak a felszínre, köztük 7 000 szobrot is. Ezeket a tárgyakat egyenként konzerválták, majd visszahelyezték oket eredeti helyükre. Ez a feladat minden bizonnyal alig tért el egy hatalmas, több ezer apró elembol álló kirakós játéktól.
A 17. századi hadihajók nemcsak rettento mennyiségu fegyvert hordoztak, kialakításuk, berendezésük a legpazarabb berendezésu palotákéval vetekedett. A felszínre hozott alkotásokon aranyozás és festés nyomai láthatóak. A szobrokon végzett vizsgálatok során fény derült arra, hogy készítésük idején a szobrok vörös alapon élénk színekben pompáztak. A szobrok oroszlánokat, bibliai hosöket, római császárokat, különféle mesés tengeri lényeket, görög istenségeket és
sok más díszes élolényt és mitikus szereplot ábrázoltak. A faragások
méltó emléket állítottak a svéd uralkodó hatalmának, távoli országokban hirdették a svéd kultúra nagyságát és egyben Svédország politikai ambícióit is."
Egy kép a szobrok némelyikéről:

És a hajón kívül rengeteg mini-kiállítás számítógépekkel, filmekkel, makettekkel, stb. 
Érdemes megnézni, ugorjatok ki hétvégén!!! he-he :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése